ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПРОБЛЕМИ ФУНКЦІОНУВАННЯ МЕХАНІЗМУ ФІНАНСУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

  • Valeriia Loiko доктор економічних наук, доцент, професор кафедри фінансів та економіки, Київського університету імені Бориса Грінченка м. Київ, Україна http://orcid.org/0000-0003-3248-1585
  • Kateryna Pozdieieva аспірант кафедри фінансів та економіки Київського університету імені Бориса Грінченка м. Київ, Україна http://orcid.org/0000-0003-3011-903X
  • Stanislav Maliar аспірант кафедри фінансів та економіки Київського університету імені Бориса Грінченка м. Київ, Україна http://orcid.org/0000-0003-3136-853X
Ключові слова: механізм; фінансування; заклади загальної середньої освіти; видатки; бюджети; позабюджетні кошти; концепція субсидарності.

Анотація

У статті досліджено теоретико-методичні засади та проблеми функціонування механізму фінансування закладів загальної середньої освіти України. Досліджено, що світові видатки на освіту досягають 900 млрд. дол., що в свою чергу складає 3 % світового ВВП. Визначено, що фінансування освіти здійснюється в країнах світу з різних джерел. В країнах ЄС, США та Південної Кореї фінансування освіти здійснюється за рахунок державного бюджету. У постсоціалістичних країнах із-за  падіння ВВП скоротилися видатки на освітню галузь. Тому в цих країнах переважає змішана система фінансування роботи освітніх закладів. Проаналізовано динаміку Зведено бюджету України та видатків на освіту за період 2014-2019 рр. Встановлено, що питома вага видатків на освіту у загальному обсязі Зведеного державного бюджету зменшилась  за період 2014-2019 рр. на 19,22 %. Проведено аналіз динаміки кількісних показників по закладах загальної середньої освіти України за період 1990/91 – 2019/20 рр. Зроблено висновок, що кількість закладів загальної середньої освіти України зменшилось на 30,27 %, кількість учнів зменшилась на 41,07 %, кількість вчителів зменшилась на 18,06 %. Досліджено динаміку кількісних показників по закладах загальної середньої освіти міста Києва за період 1995/96 – 2019/20 рр. Зроблено висновок, що кількість закладів загальної середньої освіти міста Києва за досліджуваний період зросла у 1,34 рази, кількість учнів зменшилась на 10,06 %, кількість вчителів зросла на 5,86 %. Доведено, що в основі визначення обсягів фінансування лежить принцип «від досягнутого рівня». Обґрунтована  доцільність вдосконалення механізму фінансування закладів загальної середньої освіти в Україні на основі використання зарубіжного досвіду, а саме, впровадження фінансових відносин на принципах концепції субсидарності.

Посилання

1. Buchkovskaya, Y.G. & Baranetskaya, O.V. (2017). Financing of education in Ukraine: state and prospects. Universytets'ki naukovi zapysky, 64, [Accessed 25 May 2020]. (in Ukrainian).
2. Cherednik, V.A. (2015). Sources of additional funding for general secondary education in Ukraine. Naukovyj visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu, 11, part 5, [Accessed 25 May 2020]. (in Ukrainian).
3. Wilman, D.Yu. & Gevlich, L.L. (2019). Financing of the domestic education sector during the reform period. Visnyk students'koho naukovoho tovarystva DonNU imeni Vasylia Stusa, 11, vol. 1. [Accessed 25 May 2020]. (in Ukrainian).
4. Malyshko, V.V., Makarchuk, Y.V. & Gorodnichenko, I.M. Financing of education in Ukraine. Ekonomichnyj visnyk universytetu, 38, [Accessed 25 May 2020]. (in Ukrainian).
5. Western OR, Senishin BB Problems of financing education in Ukraine in the context of economic transformations.(2019). Materialy konferentsii «Hlobalizatsiia napriamiv formuvannia promyslovoho potentsialu v umovakh postindustrial'nykh transformatsij». [Accessed 25 May 2020]. (in Ukrainian).
6. Official site of the Ministry of Finance of Ukraine.(2020). URL: https://www.minfin.gov.ua/news/ bjudzhet/ptsm [Accessed 25 May 2020]. (in Ukrainian).
7. Official site of the State Statistics Service of Ukraine. Education.(2020). URL: http://ukrstat.gov.ua/ [Accessed 25 May 2020]. (in Ukrainian).
8. Official site. Main Department of Statistics of Kyiv. Institutions of general secondary education (1995-2019). URL: http://www.kiev.ukrstat.gov.ua/p.php3?c=530&lang=1 [Accessed 25 May 2020]. (in Ukrainian).
9. U.S. Department of Education. URL: www.ed.gov/about/overview/budget/statetables /index.html [Accessed 25 May 2020]. (in English).
10. Krsek, O.E. (2019). Innovative trends in the organization of language education of national minorities in the United States at the beginning of the XXI century. Dukhovnist' osobystosti: metodolohiia, teoriia ta praktyka, 5(92). [Accessed 25 May 2020]. (in Ukrainian).
11. No Child Left Behind Act: Text, Interpritation and Changes. Editor Olivert Damian P. Nova Science Publishers, Inc. New York. 2007. P. 70. [Accessed 25 May 2020]. (in English).
12. Executive Summary of the No Child Left Behind Act of 2001. U.S. Department of Education, 2006. URL: www2.ed.gov/nclb/overview/execsumm.html [Accessed 25 May 2020]. (in English).
13. Fact Sheet: No Child Left Behind Act. URL: http://georgewbushwhitehouse.archives.gov/ news/releases.html [Accessed 25 May 2020]. (in English).

Переглядів анотації: 265
Завантажень PDF: 235
Опубліковано
2020-06-01